تبلیغات
رندانه آخر ربودی جامی ز خمخانه دل‏░خونین چو برگ شقایق رنگین چو افسانه دل - او به ما نزدیک است...
سه شنبه 19 شهریور 1392

او به ما نزدیک است...

   نوشته شده توسط: احمد    

مقامات و درجات انسان‌ها در فضائل و كمالات، منشأش اعمال انسان است. مردم هر كاری انجام می‌​دهند مقامشان، درجاتشان از آن كار مشخص می​‌شود. كار بد بكنند مقامات منفی و پست پیدا می‌​كنند. اگر طبق دستور خدا كار خوب انجام بدهند، مقامات و درجات بالاتر پیدا می ​كنند.
این انسان در طول زندگی آزادانه هر كاری بخواهد می​كند، توجه ندارد که همین كاری كه انجام می​‌دهد پایه مقامات و درجات او را تشكیل می‌دهد. وقتی می‌​میرد مشخص می​‌شود این كارهایی كه در طول عمر كرده است چه مقامی به او در ایمان و یا در شرك داده است.
بنابراین در اعمالی كه انسان انجام می‌دهد، اگر بخواهد نتیجه و درجه‌ای به بار بیاورد باید کاملاً دقت كند...
*
همه چیز خدا نزدیك متقین است، علمش، قدرتش «وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ»...
معیّت خدا، نصرت خدا، یاری خدا، تفضّلات خدا، احسان‌ های خدا، نزدیك به متقین است یعنی آدم ‌هایی كه گوش به حرف خدا می‌دهند. طبعاً این – تفضّلات- از آدم‌های دیگر دور خواهد بود و اگر ما گناه بكنیم و انتظار رحمت داشته باشیم باید بنشینیم! معنی​اش این است. رحمت خدا همه جا را پر كرده است، اما معاصی مانع می‌شوند، اگر ما معصیت نكنیم رحمت خدا از همه چیز به ما نزدیك تر است اما اگر گناه كردیم همچنان محروم خواهیم بود.
*
خداوند راهی را برای بندگان مشخص كرده تا با پیمودن آن به كمال برسند و آن «بندگی و صراط مستقیم» است. و أن اعبدونی هذا صراط مستقیم. از اول بلوغ ما باید بنده صالح خدا باشیم. خداوند همه پیامبران را نیز عبد و بنده صالح خود تربیت و مبعوث می‌كند تا به مردم این معنا را یاد دهند و آن‌ها را بنده تربیت كنند.
خداوند در قرآن اطاعت از سه فرمان را واجب كرده است: «اطاعت از فرمان خود خدا، اطاعت از فرامین پیامبر، و من یطع الرسول فقد أطاع الله و اطاعت از اولی الامر، كسانی از خود شما كه حق دارند بر شما فرمان بدهند.
این سه فرمان امروز در رساله‌های عملیه آمده است. اطاعت این سه فرمان دنیا و آخرت را آباد می‌كند.
حالا چرا اطاعت از فرامین خدا سخت است؟
چون انسان گرفتار غرایز است و نفس امّاره بر او حاكم است. شیطان هم قسم خورده نگذارد انسان‌ها صراط مستقیم را بپیمایند. لاقعدن لهم صراطك المستقیم، یعنی كاری می‌كنم مردم گوش به فرمان خدا ندهند.
چون خدا دید مردم گرفتار چنین دشمنی هستند، تعداد زیادی آیات به عنوان تهدید از مخالفت فرمان خدا یا تشویق بر اطاعت فرمان خدا نازل كرد. تا انسان وادار به كار خوب و ترك كار بد شود. آیاتی كه عذاب‌های اخروی و نعمت‌های بهشتی را بیان می‌كند، این دسته آیات هستند كه به انسان كمك می‌كند در دو راهی اطاعت خدا و نافرمانی او جانب تقوی را ترجیح دهد. كم آیه‌ای پیدا می‌كنید كه در آن امر به تقوی وارد نشده باشد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرماید: خدا در اولین شریعتی كه نازل كرد به مردم دستور داد تقوی را رعایت كنیم. در قرآن كریم نیز همین مضمون آمده است: و لقد وصینا الذین اوتوا الكتاب من قبلكم و إیاكم أن اتقوا الله...
منافع مادی و معنوی تقوی در قرآن بیان شده است: و لو أنّ اهل القری آمنوا واتقوا لفتحنا علیهم بركات من السماء و الارض. اگر مردم مؤمن و متقن بودند، خدا به اندازه نیاز باران می‌فرستاد و زمین سبز می‌شد و أرزاق عمومی انسان‌ها به وفور یافت می‌شد. امام صادق علیه‌السلام فرمود: هرسال به یك‌اندازه باران می‌بارد، منتهی وقتی اهل منطقه‌ای گناه می‌كنند، خداوند سهم باران آن‌ها را به بیابان‌ها و دریاها می‌فرستد.
قرآن تقوی را در جنگ هم مؤثر معرفی كرده است: إن تصبروا و تتقوا لا یضركم كید هم شیئا.
یكی از آثار تقوای مستمر این است كه در تنگناهای دنیا برایش گشایش فراهم می‌شود. أنّه من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب، تقوی سبب می‌شود انسان راهی را برود كه از اول باید همان راه را برود، اما انسان بی‌تقوی ممكن است چهل راه طی كند و موفق هم نشود. موضوع كتاب آسمانی ما هدایت انسان‌ها به صراط مستقیم و اطاعت فرامین خداست كه از طریق انجام واجبات و ترك محرمات تحقق می‌یابد.
كار ما طلبه‌ها هم دو چیز است: اسلام‌شناس شویم و دین را به مردم یاد دهیم و خودمان به دانسته‌هامان عمل كنیم تا در جامعه تأثیر مثبت داشته باشیم.
آیت‌الله عزیزالله خوشوقت رحمت الله علیه